شریان حیاتی سیستان از چابهار می گذرد و این شریان جلوه دیگری به این بندر چهار بهار داده؛رودخانه باهوكلات يكي از پرآب ترين رودخانه هاي استان سيستان و بلوچستان و عامل اصلي حيات زندگي در جنوب بلوچستان به حساب مي آيد. اين رودخانه آب هاي مناطق وسيعي از صفحات جنوبي شهرستان ايرانشهر (بخش هاي سرباز، بمپور، راسك) و شهرستان هاي چابهار (بخش هاي دشتياري قصر قند) را جمع آوري كرده و به درياي عمان سرازير مي كند. رودخانه باهوكلات از كوه پيرآباد در 47 كيلومتري جنوب باختري ايرانشهر و 38 كيلومتري شمال خاوري سرباز سرچشمه مي گيرد و به نام رودخانه رگاب (ريگاب) دهستان سرباز را به سوي جنوب باختري طي مي كند.

[[{"fid":"5279","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"","field_file_image_title_text[und][0][value]":""},"type":"media","attributes":{"height":"320","width":"800","style":"display: block; margin-left: auto; margin-right: auto;","class":"media-element file-default"},"link_text":null}]]

باهو کلات یکی از پرآب‌ترین رودخانه‌های استان و عامل اصلی حیات و زندگی در جنوب بلوچستان به شمار می‌آید. این رودخانه در نهایت در 90 کیلومتری شرق چابهار به خلیج گواتر و دریای عمان می‌ریزد. این رودخانه به این دلیل آن که زیستگاه تمساح پوزه کوتاه ایرانی (به گویش محلی گاندو) می‌باشد، از نظر گردشگری اهمیت بسیاری دارد به طوری که یکی از برنامه های اصلی تورهای چند روزه و تورهای طبیعتگردی به مقصد چابهار، بازدید از این زیستگاه است.

یکی از جاذبه های تور چابهار آشنایی با شرایط و عوامل زیست محیطی این رودخانه است که در مقایسه با سایر اکوسیستم‌های آبی از ثبات و پایداری کمتری برخوردار است به طوری که می‌توان گفت در این منطقه زیستگاه آبی به نوعی با زیستگاه خاکی در هم آمیخته است. این شرایط در آبگیرهای کم‌عمق و موقت سراسر رودخانه‌های این منطقه حاکم است به طوری که این زیستگاه‌ها تا چند ماه بدون آب هستند و جانورانی که حیات آن‌ها به آب وابسته است، به گونه‌ای حیرت‌انگیز خود را با شرایط محیطی هماهنگ نموده‌اند.

 

در مورد تور چابهار بیشتر بخوانیم