تور ترکمن صحرا تور قبرستان خالد نبی

 

در ادامه معرفی جاذبه های تور ترکمن صحرا به قبرستان باستانی (قبرستان خالد نبی) و آرامگاه خالد نبی می رسیم. در 90 کیلومتری گنبد کاووس و 55 کیلومتری کلاله و 6 کیلومتری روستای گچی سو و در انتهای یک جاده خاکی 20 کیلومتری آرامگاه و قبرستانی قرار دارد که دارای زیباترین چشم اندازها و عجیب ترین جاذبه ها هستند. همان تور که در قسمت های قبل اشاره کردیم تور ترکمن صحرا یکی از تورهای متفاوت طبیعت گردی است که از هر حیث خاص است و برای علاقمندان به طبیعت گردی و مردم شناسی از جذابیت بسیار بالایی برخوردار است. تور ترکمن صحرا در فصل بهار بسیار پر رونق است و منظره آرامگاه خالد نبی و قبرستان تاریخی بسیار بسیار چشم نواز و زیبا. آرامگاه خالد نبی بر روی کوهی به نام گوگجه بنا شده که ارتفاعی 700 متری دارد و نسبت به منطقه پیرامونش از ارتفاع بالایی برخوردار است. قبرستان تاریخی هم با حدود 600 سنگ قبر به شکل اندام تناسلی مردانه و زنانه از متفاو ت ترین قبرستان های ایران است. در رابطه با چرایی این نوع از سنگ قبر روایات متنوعی وجود دارد که از معتبرترین آن ها می توان به تاثیر فرهنگ شرق و هند بر این نقطه و منطقه خاص و استفاده از عناصر جنسی به عنوان عناصر زایایی اشاره کرد.همچنین بر اساس مطالعات و بررسی ها قدمت این قبرستان را به دوران سلجوقی مرتبط می دانند. اگر در فصل اردیبهشت به خالد نبی برویم تمامی کوه های گوگجه داغ سرسبز و پوشیده از گل های ریز زرد زنگ است.

 

ترکمن صحرا

 

تور ترکمن صحرا همان طور که اشاره شد به دلایل مختلف از جمله تورهای خاص طبیعت گردی و فرهنگی است و مسیر رسیدن به خالد نبی برای دوچرخه سواری کوهستان هم بسیار مناسب است. همچنین برای پرواز با پاراگلایدر کوه گوگجه موقعیت بسیار خوبی را دارد. عکاسان طبیعت هم می توانند سوژه های نابی را در خالد نبی و قبرستان تاریخی پیدا کنند.

مسیر رسیدن به خالد نبی کمی دشوار و سخت است و برای همین تا چند سال پیش این منطقه گمنام مانده بود. در حالی که مجموعه آرامگاه و قبرستان خالد نبی در سال 1380 به ثبت آثار تاریخی رسیده است اما کوچکترین محافظتی از این سنگ های قبر شگفت انگیز نمی شود و بسیاری از آن ها در همین چند سال دزدیده و یا شکسته شده است.

با ما همسفر شوید در تور ترکمن صحرا در نوروز 94 با بازدید از قبرستان و آرامگاه خالد نبی!

 

ترکمن صحرا