تور شیراز

تور شیراز ؛ آشنایی با جاذبه های شیراز

تور استان زیبای فارس و شهر شیراز در تمامی فصول سال و تورهای تعطیلات قابل اجراست و با توجه به مقاصد مورد نظر در هر برنامه به دیدن آن ها می رویم. استان فارس چه از نظر تاریخی و چه طبیعی بسیار متنوع است و کمتر گردشگر ایرانی است که حداقل یکبار به این استان زیبا سفر نکرده باشد. از جاذبه های تاریخی و فرهنگی تور شیراز و تور استان فارس ( تور شیراز در تعطیلات ) تخت جمشید، پاسارگاد، نقش رستم، آرامگاه سعدی و حافظ، بازار و مسجد وکیل، باغ ارم، شاهچراغ، مسجد جامع عتیق، باغ عفیف آباد، ارگ کریم خان، مقبره خواجوی کرمانی، نارنجستان، دروازه قرآن و ... اشاره کرد.

 

تور شیراز

 

این آثار تاریخی در یک تور سه روزه به شیراز قابل بازدید هستند. برای تور شیراز (تور تعطیلات) از هواپیما، قطار و اتوبوس می توان استفاده کرد. اگر بخواهیم که از طبیعت استان فارس لذت ببریم باید از دریاچه های مهارلو، پریشان، آباده،طشتک و بختگان، چشمه های آب معدنی متعدد،آبشار مارگون، مناطق حفاظت شده و پارک های ملی مثل پارک ملی بمو،  شهرستان قیروزآباد، جهرم، کازرون، مرودشت اشاره کرد. مسلما در یک تور چندروزه نمی توان به تمامی این جاذبه ها سفر کرد اما در تورهای ژیوار به مقصد استان فارس سعی می شود در هر برنامه ترکیبی از این جاذبه های تاریخی مورد بازدید قرار می گیرد. همچنین برنامه های بازدید از عشایر و گردشگری عشایر در استان فارس مورد توجه است. بهترین فصل سفر به استان فارس بهار و بهترین ماه اردیبهشت و سپس خرداد ماه است. در تورهای تعطیلات ژیوار با ما همسفر شوی و از زیبایی های ایران و جهان لذت ببرید.

برای تعطیلات خود بدنبال تور شیراز هستید؟ پس بهتر است ابتدا با حقایق این شهر آشنا شوید تا گزینه مناسب را انتخاب کنید.

شیراز یکی از شهرهای باستانی ایران است و می‌توان آن را از برترین شهرهای گردشگرپذیر کشور عزیزمان ایران دانست. شیراز پر از جاذبه‌های  تاریخی، طبیعی و ادبی است و برای هر سلیقه‌ای چیزی برای سرگرمی دارد. مردم این شهر نیز مهمان‌نواز هستند و با روی باز از گردشگران پذیرایی می‌کنند. اگر شما هم به شهر راز و شعر علاقه دارید، بهتر است با حقایق جالب آن بیشتر آشنا شوید:

۱. شیراز بعد از تبریز و تهران سومین شهر ایران است که شهرداری آن تاسیس شد (در سال ۱۲۹۶).

۲. نام شیراز از گذشته تاکنون به نام‌های «تیرازیس»، «شیرازیس» و «شیراز» در کتاب‌های تاریخی به ثبت رسیده است.

۳. شیراز که میزبان شاه‌چراغ، برادر امام رضا (ع) است، سومین حرم اهل بیت در ایران لقب گرفته است.

۴. شهر دوشنبه‌ تاجیکستان، نیکوزیای قبرس، چونگ کینگ چین و وایمار آلمان خواهرخوانده‌های شیراز هستند.

۵. شیراز یکی از پایتخت‌های فرهنگی ایران است که در دوره‌های قبل به این لقب مزین شد.۶. شیراز در دروه‌های مختلف پایتخت حکومت‌های آل بویه، اتابکان فارس، آل اینجو و آل مظفر و زندیان بود. در زمان هخامنشیان نیز تخت جمشید و پاسارگاد که در نزدیکی شیراز کنونی قرار دارند، پایتخت حکومت بودند.

۷. در گذشته به شیراز القاب و عناوین مختلفی از جمله مملکت سلیمان، ملک سلیمان، دارالملک، دارالعلم و دارالفضل اشاره کرد. 

۸. شیراز برای به دست آوردن لقب دومین شهر ادبی جهان در یونسکو کاندید شده بود، اما به علت کم‌کاری مسئولان و عدم پیگیری و توجه آن‌ها، این لقب به ملبورن استرالیا رسید.

۹. طبق آنچه که در اسطوره‌های و روایات‌های سنتی نقل شده است، نام شیراز از اسم سومین پسر جهان‌شاه یعنی «تهمورث» مشتق شده است.

۱۰. زمانی که در سده چهارم و پنجم هجری قمری شیراز پایتخت سلسله‌ی آل بویه شد، در آن مساجد، قصرها، کتابخانه‌ها و کانال‌های آب‌رسانی از رودخانه‌ی کر بنا کردند و در ایام جشن مهرگان و نوروز، بازار شهر را آذین می‌بستند و شهر جلوه‌ی بسیار زیبایی می‌یافت.

۱۱. دانشگاه شیراز جزو ۱۰ دانشگاه برتر کشور (رتبه‌ی سوم میان دانشگاه‌های ایران) است.

۱۲.  شیراز اولین شهر ایران است که شرکت واحد اتوبوس‌رانی درون‌شهری در آن فعال شد.

۱۳. شیراز به شهر شعر، باغ، گل و بلبل  شهرت دارد.

۱۴. از گذشته تاکنون «باغ» در فرهنگ ایرانی‌ها جایگاه ویژه‌ای داشت و شیراز هم به داشتن باغ‌های زیاد و زیبا شهرت داشته است که امروزه بیشتر این باغ‌ها در شمال غرب آن و مناطق قصردشت، کشن، چمران و معالی‌آباد قرار دارد.

۱۵. مشهورترین باغ‌های شیراز عبارتند از: باغ ارم، باغ عفیف‌آباد، باغ دلگشا و باغ جهان‌نما.

۱۶. بین سال‌های ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۷ در شیراز جشن هنر شیراز برگزار می‌شد که در زمان خود یکی از بزرگترین رویدادهای فرهنگی در جهان بود. در این جشن بزرگترین هنرمندان سنتی و مدرن ایران و دنیا در رسته‌های مختلف هنری دور هم جمع می‌شدند و هنرهای خود را به معرض نمایش درمی‌آوردند.

۱۷. نمایشگاه بین‌المللی شیراز بزرگترین مرکز نمایشگاهی جنوب کشور است.

۱۸. بعد از تهران، شیراز دومین شهری در ایران بود که در آن فرودگاه بین‌المللی به کار افتاد.

۱۹. روز میانی بهار یعنی ۱۵ اردیبهشت ماه، بنا بر تصویب شورای شهر شیراز و تایید مجلس شورای اسلامی در تقویم روز شیراز نامیده شده است. 

۲۰. شبکه‌ی تلویزیونی استان فارس اولین شبکه‌ی ۲۴ ساعته‌ی محلی ایران است.

۲۱. دومین پیست اسکی بزرگ بین‌المللی ایران، مجموعه‌ی تفریحی ورزشی پولادکف است که در ۸۰ کیلومتری شمال شیراز واقع شده است.