تور تعطیلات نوروز 94

راهنمای سفر به جنگل ابر

تعطیلات نوروز 94 فرصت بسیار مناسبی برای تورهای طبیعت گردی و تورهای تعطیلات است تا برنامه های مناسبی را برای طبیعت گردان و علاقمندان به طبیعت فراهم کنند. تور جنگل ابر یکی از تورهای محبوب و پر طرفدار تورهای طبیعت گردی است که از ابتدای فصل بهار تا اوایل پاییز برگزار می شود. جنگل ابر به دلیل داشتن اکوسیستم منحصر به فرد خود که در ادامه به آن اشاره می شود از نقاط با ارزش طبیعی ایران است که باید به هنگام برگزاری سفر به آن کلیه اصول طبیعت گردی و زیست محیطی را رعایت کنیم. در تور تعطیلات نوروز 94 می توانید با ژیوار همسفر شوید و از این پدیده طبیعی زیبا لذت ببرید.

موقعیت جنگل ابر : شهرستان شاهرود- شمال روستای ابر

فاصله جنگل ابر از مرکز شهرستان : 58 کیلومتر

نوع دسترسی جنگل ابر: 50 کیلومتر آسفالت 8 کیلومتر شوسه

بهترین زمان بازدید از جنگل ابر: بهار و اوایل پاییز

درجه سختی جنگل ابر: قابلیت دسترسی با وسیله نقلیه تا نزدیکی اثر همراه با راه پیمایی طولانی و سنگین

پوشش تلفن همراه در جنگل ابر: در برخی نقاط وجود دارد

گونه های گیاهی جنگل ابر : گلابی وحشی، آلو وحشی، نسترن چکف، آلو کک، کلاه میرحسن، چوبک، اسپرس خاردار، انواع گون، علف چای، یونجه، درمنه کوهی، بومادران، سرخس، سفید کوکو، بلوط بلند مازو، شیردار، ممرز، ازگیل، ملج، بارانک، پلت، زبان گنجشک، زرشک و سرخ ولیک.

گونه های جانوری جنگل ابر: گرگ، خرس قهوه ای، پلنگ، خوک وحشی، شغال ، روباه معمولی، خرگوش، کل، بز، شوکا، گاوکوهی(مرال)، کفتار و پرندگانی چون کبک دری، کبوتر وحشی،کبوتر جنگلی، کبک معمولی، قرقاول، بلدرچین، عقاب جنگلی، دال، کرکس و شاهین.

 

 

توضیحات: جنگل ابر در دامنه های شمالی البرز و آبخیز زرین گل قرار دارد. جنگل ابر به دلیل قرا گرفتن در بین دو ناحیه آب و هوایی خزری و کویری همواره با تغییر اوضاع جوی رو به روست. اکثر اوقاط مه سراسر منطقه را فرا گرفته است. برای دسترسی به جنگل ابر باید از شاهرود به سمت آزاد شهر حرکت کرد. پس از حدود 40 کیلومترجاده ای از جاده اصلی به سمت شمال منشعب می گردد که طول آن حدود 10 کیلومتر است. این مسیر را باید ادامه داد تا به روستای ابر رسید. در حاشیه شمال غرب روستا جاده ای خاکی ادامه می یابد که در انتها به شیرین آباد ختم می شود. این جاده به طول 15 کیلومتر با شیب زیاد و پیچ های تند همراه است که بازگشت از این مسیر به روستای ابر تنها با ماشین های کمک دار امکان پذیر است. در این جاده پس از حرکت اندک اندک درختان خود را نمایان می سازند و می توان ارس ها را دید که کم کم جای خود را به درختان بلوط و چنار می دهند. اگر قصد دیدار و گردش در جنگل های این منطقه را دارید حتما با یک آژانس گردشگری یا یک راهنمای محلی همراه شوید چرا که در صورت بروز مه احتمال خطای جی.پی.اس بیشتر شده و جز یک راهنمای مجرب نمی تواند یه یاری شما بشتابد. شب ها معمولا مه آلود است. این قانون جنگل ابر می باشد. ابرها و مه ها هنگام حرکت چون موجی به هر سو برخورد می کند و از کنار انسان می گذرند. در جنگل ابر دره های عمیق و صخره های عظیم به وفور پیدا می شوند. در جنگل ابر زمین پوشیده از گیاه و درخت است و در اکثر نقاط آنتن تلفن همراه وجود دارد. مسیرهای پیشنهادی زیادی در جنگل برای پیاده روی وجود دارد که باید از راهنماهای مجرب کمک گرفت.

برگرفته از کتاب جاذبه های طبیعی استان سمنان

اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان

 

با تصحیح و تلخیص