تور طبیعت گردی سوباتان

 

بر فراز ابرها

تور سوباتان، ییلاقی در مرز اردبیل و گیلان

در اواسط خرداد هنگامی که نفس تهران و دیگر شهرهای ایران از گرما بند آمده، در بعضی مناطق تازه بهار فرا رسیده، برف‏ها آب شده، گیاهان و گل های رنگارنگ از زمینی که چند ماه دل به زمستان سپرده بوده بیرون آمده، آب در  چشمه‏های جوشان دامنه ها جاری شده و چشم انداز را سراسر سبزی و خرمی فرا گرفته است.

سوباتان، ییلاقی کوچک که در ارتفاعات شهر لیسار واقع شده، نام یکی از همین مناطق رویایی است؛ روستای کوچکی مشرف بر دریای خزر و جنگل های هیرکانی که در روزهای ابری اقیانوسی از ابر را زیر پای مردمانش می‏گسترد. گله های اسبی که در اطراف ییلاق پراکنده اند، دامنه های پر از خشخاش وحشی و خانه های سنتی گیلکی از دیگر جاذبه های آن هستند. 

تور ما به سوباتان پس از شبی کمپینگ در کنار دریاچه زیبای نئور آغاز می شود. همنشینی با آب و آتش و ستاره ها، آرامشی است که طبیعت ارزانی مهمانانش می دارد.

 

سوباتان

 

 

برنامه‏ ی تور سوباتان

حکایت حیرانی

 

روز نخست تور سوباتان: حرکت از تهران در ساعت 5 صبح، صرف صبحانه در رستوران به صورت بوفه، حرکت به سمت لیسار، صرف نهار در لیسار، حرکت به سمت دریاچه‏ی نئور، برپایی کمپ در کنار دریاچه نئور‏، افروختن آتش و نوشیدن چای ذغالی، صرف شام. کمپینگ در کنار دریاچه نئور؛

روز دوم تور سوباتان: صرف صبحانه در کنار دریاچه‏ی نئور، تحویل دادن کوله‏ها به وانت، طی کردن مقداری از مسیر با وانت، پیاده شدن در میانه‏ی راه و آغاز پیاده‏روی به سمت ییلاق سوباتان، صرف ناهار در مسیر، بازدید از دامنه‏های سرسبز و پر‏گل و نیز عشایر شاهسون، رسیدن به سوباتان، اسکان و اقامت در خانه‏ی محلی در سوباتان، صرف شام و استراحت در سوباتان؛

روز سوم تور سوباتان: صرف صبحانه در سوباتان، بازدید از روستای سوباتان، پیاده‏روی سبک در منطقه¬ی جنگلی گنج‏خانه، بازگشت به  ییلاقسوباتان و صرف نهار، حرکت به سمت آبشار ورزان و بازدید از آن، بازگشت به سوباتان، استراحت و صرف شام، شب‏نشینی کنار آتش؛ استراحت در سوباتان

روز چهارم تور سوباتان: صرف صبحانه، تحویل وسیله‏ها به وانت نیسان، حرکت با وسیله‏ی نقلیه (وانت) به سمت تالش و ترک سوباتان، توقف در مسیر برای صرف چای در قهوه‏خانه و بازدید از رودخانه‏ی زیبای مسیر، صرف نهار در رستوران، حرکت به سمت تهران.

 

سوباتان

 

 

نکته‏ ها

1-فاصله‏ی بین دریاچه‏ی نئور و  ییلاق سوباتان 17 کیلومتر است. نیمی از این مسیر را با وانت و بقیه را پیاده طی خواهیم کرد. بنابراین حداقل 6 ساعت پیاده‏روی در روز اول اجباری است.

2-از آن‏جا که سوباتان در ارتفاعات واقع شده و از نزدیک‏ترین شهر چندین ساعت فاصله دارد از امکاناتی مانند برق، گاز و تلفن محروم است. روشنایی ییلاق سوباتان را موتور برق تأمین می¬کند و خانه¬ها با بخاری هیزمی گرم می شوند. سرویس بهداشتی دستشویی و حمام، حداقلی است.

3-یک امدادگر اورژانس تهران در تمام طول سفر جهت رسیدگی به مشکلات احتمالی همسفران با گروه خواهد بود.

4- یک وعده نهار در روز دوم بر عهده‏ی گردشگران است.

5-قاشق، چنگال و بشقاب، لوازم بهداشتی شخصی، کلاه و عینک آفتابی، کیسه‏ی خواب، کفش مناسب، دمپایی، فلاسک چای انفرادی، آب معدنی، زیر‏انداز، لباس گرم و چراغ قوه از لوازم اساسی تور سوباتان هستند.

6-رعایت مرام‏نامه‏ی ژیوار (منشور فرهنگ سفر شامل کدهای اخلاقی و محیط زیستی) الزامی است.

 

 

نوشته سیاوش رامش

منتشر شده در مجله سرزمین من