در سه قسمت گذشته به معرفی جزیره و جاذبه های تور طبیعت گردی قشم پرداختیم. تور طبیعت گردی قشم از تورهای محبوب و پرطرفدار تعطیلات و تورهای نوروز به شمار می رود. در این قسمت از معرفی جاذبه های تور طبیعت گردی قشم به جنگل های حرا، مساجد، کوه ها و زیارتگاه شاه شهید می پردازیم. همسفر ژیوار باشید در تور طبیعت گردی قشم و تور قشم نوروز 94.

جنگل های دریایی حرا

گونه حرا که نام آن به حکیم و فیلسوف ایرانی ابوعلی سینا منسوب است درختچه ایست در اندازه های متفاوت 3 تا 6 متر با شاخ و برگ سیز روشن . حرا درختی است آب شورزی که به هنگام مد دریا تا گلوگاه در آب فرو می رود و با خاصیت تصفیه ای که در ریشه آن تعبیه شده است بخش شیرین آب دریا را جذب و نمک آن را دفع می کند. در تنگه خوران- بین جزیره قشم و بخشی از ساحل استان هرمزگان- جنگل دریایی حرا در گستره ای معادل 90000 هکتار پدید آمده که از تنوع زیستی بالایی برخوردار است و زیستگاه امن پرندگان مناطق گرمسیری به شمار می رود. منطقه حفاظت شده حرا عنوان ذخیره گاه زیستکده جهانی را دارد.

مسجدها

در قشم از سالهای آغازین ه.ق مسجد هایی موجود است که قدیمی ترین آن مسجد شیخ برخ در روستای کوشه است که یکبار بر اثر زلزله ویران شده اما در اواخر قرن سوم آن را بازسازی کرده اند. در جوار مسجد شیخ برخ زیارت شیخ برخ با گنید ویژه هشت گوش قرار دارد. سنگ گورهای بسیار کهن از سده های اول هجری در گورستان مجاور شیخ برخ وجود دارد.از دیگر مسجدهای قشم می توان به مسجد قبا مسجد رمچاه و مسجد لافت نام برد.

کوههای قشم

بی شک از دوران پیش از تاریخ آنچه امروز جزیره قشم خوانده می شود زیر آبهای خلیج همیشه فارس قرار داشته است. اما بر اثر تحولات درونی سطح آب فروکش کرده و بخش های برآمده زیر دریایی به صورت جزیره درآمده اند.در این جزایر، از جمله قشم کوههای کم ارتفاع فراوان است. سطح این کوهها را لایه های مرجانی اسفنجی و دو کفه ای ها پوشانده اند که خود مجب حفاظت خاکهای نرم شیست و مارن زیر سطح مرجانی شده است.با وجود این بادهای بارانها و طوفان های باران زا که تقریبا موازی و با زاویه کمی از زمین می وزند باعث فرسایش تنه کوهها و فرو ریختن پوشش های مرجانی شده اند. در اثر این فعل و انفعالات طبیعی نماد های و تندیس های دیدنی و زیبایی در سراسر جزیره پدید آمده که از همین حیث نیز جزیره قشم و جزایر اطراف را آن از دیگر جزایر خلیج فارس ممتاز و به راستی استثنایی کرده است. زیارتگاه شاه شهید تز بقاع متبرکه است که توسط منطقه آزاد قشم بازسازی شده و صحن و فضای آن گسترش یافته است. زیارتگاه شاه شهید در جوار غارهای خربس قرار دارد. مردم بومی جزیره درباره شاه شهید داستان های دل انگیزی می گویند ادامه دارد....