تور ماسال

تور ماسال و ییلاق اولسبلنگاه |خلوت ارتفاعات|

 تور ماسال یکی از تورهای طبیت گردی و از تورهای چند روزه شرکت های طبیت گردی است. این تور در واقع به مقصد ییلاقات ماسال برگزار می شود که معمولا ییلاق اولسنبلنگاه است که به دلیل سختی تلفظ نام آن و کوچک بودن روستا نام تور را به تور ماسال تغییر داده ایم. ماسال شهر زیبایی در استان گیلان و در نزدیکی دریای خزر است اما ییلاقات آن که هم مرز با استان اردبیل هستند از چشم اندازهای جنگلی و کوهستانی بسیار زیبایی برخوردارند.

 

در تور ماسال یا همان تور اولسبلنگاه امکان پیاده روی در جنگل نیز وجود دارد. این برنامه معولا یک تور دو نیم روزه یا سه روزه است و اقامت در کلبه های چوبی ییلاق صورت میگیرد. اگر شبانه از تهران حرکت کنیم (تور دو و نیم روزه) برای صبحانه به اولسبلنگاه می رسیم و پس از صرف صبحانه گشت های خود را شروع می کنیم. در برنامه سه روزه تور ماسال گشت موزه میراث طبیعی گیلان نیز به برنامه اضافه می شود. در تور ماسال یا تور اولسبلنگاه ما در جنگل های هیرکانی منطقه که اغلب از نوع راش هستند پیاده روی می کنیم و محل کشته شدن میرزا کوچک خا که به مشهد میرزا نیز معروف است را می بینیم. ییلاق اولسبلنگاه به دلیل داشتن ارتفاع زیاد از سطح دریا (نزدیک به 2000 متر) اغلب مه آلود است یا بالاتر از ابرها قرار دارد که این مساله به ییلاق اولسبلنگاه چشم انداز بسیار مناسب و هوای خنک را می دهد. زمان مناسب برای تور ماسال از اوایل بهار تا اوایل پاییز است. وجود چشمه های زیبا پرندگان و حیات وحش جنگل از دیگر جذابیت های تور ماسال است. به ژیوار بپیوندید و از زیبایی های ماسال لذت ببرید.

 

 

کلمه ی ماسال به معنی دارای کوه یا کنار کوه است که از کلماتی مثل مسال، مارال و ... گرفته شده. ماسال در قدیم رودکنار نامیده می شد و محل تشکیل شنبه بازار کنونی بوده است.سالهاست که سفر به شمال کشور برای طبیعت گردی به خاطر هجوم مردم در تعطیلات و ساخت و سازهای کنترل نشده و ... لطف خود را از دست داده، اما ماسال را میتوان یکی از مناطقی معرفی کرد که هنوز مکان مناسبی برای گردشگران و دوستداران طبیعت است. ماسال دومین شهرستان مرتفع استان گیلان پس از رودبار است و پیش از این بخشی از شهرستان وسیع تالش بود که در سال ۱۳۷۶ به شهرستان ماسال تبدیل شد.

برای سفر به ماسال بهتر است بدانیم دهکده ییلاقی «اولسبلنگاه» از ییلاقات میان کوهی و پر جمعیت و دارای ساختمان های مسکونی زیاد با اسکلت چوبی است که اغلب ساکنان آن از شهروندان ماسال هستند که برای استراحت و گذران فصل گرما در آنجا زندگی می کنند. این ییلاق در مسیر راه ییلاق به خلخال واقع شده و از دو تالار میهمان پذیر برخوردار است که در تمام فصول سال آماده سرویس دهی به توریست و گردشگران است.

وجود رودخانه در میانه ماسال، زیبایی این شهر را دوچندان کرده است. رودهای «خالکایی» ماسال و «رود مرغک» شاندرمن رودخانه های مهم شهرستان ماسال هستند. رودخانه خالکایی ماسال از قله مرتفع و ۳۱۵۰ متری شاه معلم سرچشمه می گیرد و پس از طی ۴۰ کیلومتر از داخل شهر ماسال عبور می کند و «پارک ساحلی» ماسال هم در کنار رودخانه خالکایی قرار دارد. ماسال با موقعیت جلگه ای در فاصله ۵۰ کیلومتری شمال غرب رشت و در ۲۰ کیلومتری غرب فومن و صعومعه سرا واقع شده است. این منطقه به دلیل کوهستانی بودن دارای زمستان های گرم است. رطوبت این شهر زیاد و گاه تا ۷۵ درصد است. بیشترین رطوبت آن در شهریور است که توصیه می شود در این ماه به ماسال سفر نکنید.