تور کردستان، پالنگان

تور کردستان از جمله تورهای محبوب طبیعت گردی در اردیبهشت ماه و نوروز 94 است. کردستان سرزمین زیبایی است که به روستاهای پلکانی، مردم مهربان و مهمان نواز، غذاهای خوشمزه و طبیعت بکر و زیبایش معروف است.  یکی از معروف¬ترین و زیباترین مناطق تور کردستان منطقه اورامان یا هورامان است که مقصد بسیاری از تورهای طبیعت گردی در اردیبهشت ماه می شود. پالنگان یکی از معروف ترین روستاهای تور اورامان یا هورامان است. مطلب زیر نوشته ایست در رابطه با روستای پالنگان به قلم دوست فقیدمان بیساران لهونی¬نژاد که در مجله سرزمین من به چاپ رسیده است.

پالنگان، روستای ایستاده 

راهنمای سفر به روستای پالنگان در استان کردستان 

«اورامان» یا به قول مردمان ساکن غرب ایران «هورامان»، سرزمین روستاهای پلکانی است.کوهستان زاگرس در این منطقه از ایران ، اقلیمی را شکل داده که روستاییان، بهترین راه را برای ساختن خانه هایشان، بالا رفتن از کوهها و ساختن بناهایی یبقه طبقه دانستند.می توان در آغاز فصل گرم، راهی این مناطق سردسیر و خنک شد و در میان روستاهایی که شانه به شانه هم بالا رفته اند، گردش کرد.«پالنگان» یکی از این روستاهای اورامانی است که در منطقه «ژاره رو» و در پای کوخستان «شاهو» بلندترین قله استان کردستان قرار دارد.روستایی که دره و کوه و سبزی و یک جا دارد و رودخانه «تنگیوذ» آن را دو نیم کرده .پالنگان سنگی روستایی کهن هم هست . می گویند این روستا، روزگاری مرکز حکومت خاندان های قدیمی منطقه بوده و قلعه روستا هم یادگار همان دوران است.تایرخ این منطقه را می توانید در کتابهایی درباره روستاهای کردستان بیابید.لما اگر زیبایی امروزش را می خواهید ببینید، راه غرب را در پیش بگیرید.

روستا را خانه خود بدانید.

در مسیر رسیدن به روستای پالنگان، روستای «تنگی ور» در سمت چپ جاده است که کتیبه ای قدیمی دارد.از روستا با حدود 15 دقیقه پیاده روی، می توانید به آنجا برسید.پالنگان، توت فرنگی های خوبی هم دارد که می توانید از آنجا بخرید . آب رودخانه برای پرورش ماهی و زندگی روستاییان بسیرر حیاتی است، اصلا چیزی در آب نریزید.

کامیاران، خانه اول 

اگرچه پالنگان در کوههای کردستان جای دارد، اما هم با خودروی شخصی و هم با تاکسی خطی می توان به آنجا رسید.

خودروی شخصی: برای رسیدن به پالنگان هم می توان از کرمانشاه راهی شد و هم از سنندج.بسته  به اینکه از کجا می آیید ، یکی از این مسیرها را انتخاب کنید؛ اگر از تهران یا شهرهای مرکزی ایران راهی میشوید، بهتر است از کرمانشه بیایید چرا که تا خود کرمانشاه هم تمام مسیر آزادراه است.از هر طرف که بیایید باید تا کامیاران بروید که در میانه راه سنندج به کرمانشه قرار دارد.از سنندج 75 و از کرمانشاه 55 کیلومتر، میسیر کوهستانی است و آن را یکساعته طی خواهید کرد. باید از کامیاران وارد جاده روستایی «توبره ریز» شوید و بعد جاده را مستقیم ادامه دهید تا تابلوی سبز رنگ روستای پالنگان را ببینید.

وسایل نقلیه عمومی :  فاصله کرمانشه یا سنندج تا کامیاران را به راحتی با مینی بوس یا تاکسی می توانید طی کنید.مینی بوس های پالنگان برنامه مشخصی برای حرکت ندارند، اما می توانید با تاکسی های خطی راه بیفتید. این تاکسی ها در اول جاده توبری ریز می ایستند و کرایه هر نفر حدود دو هزار تومان است.اگر هم بخواهید دربست بگیرید، تاکسی تلفنی های پالنگان با خدود 15 هزار تومان شما را تا پالنگان می برند.

ماهی تازه در طبیعت کردستان 

اگر از سمت مرکز پرورش ماهی به پالنگان وارد شوید،مستقیم به یک پارکینگ می رسید و می تواندی خودروتان را همانجا پارک کنید.صبح روزهای تعطیل، ممکن است به راحتی در پارکینگ جای پارک پیدا نکنید.

مرکز پرورش ماهی : در کنار پارکینگ پالنگان، یک مرکز پرورش ماهی قرار دارد که یکی از بزرگترین مراکز ماهی «سردآبی» در منطقه است.بهتر از برای ناهارتان از همین ماهی های تازه خرید کنید.قیمت هرکیلو ماهی تا 5 هزار و 800 تومان متغیر است که اگر بخواهید پلک شده و کباب شده تحویل بگیرید، 8 هزار تومان باید بپردازید.

روستا : پالنگان در دو طرف رودخانه قرار دارد و برای گردش در بافت قدیمی و پلکانی پالنگان می توانید در هر دو طرف گردش کنید.مسیر پیاده روی ، روی کانال آب و در امتداد رودخانه است.بعد از گشت و گذار در روستا با گذر از روی پل می توانید در باغ های اطراف روستا گردش کنید.

 

طبیعت اطراف روستا : اگر فرعی ها و کوره راههای بیرون روستا را ادامه دهید، می توانید در باغهای دورتر پالنگان گردش کنید یا مسیر رودخانه را بگیرید و ادامه دهید تا به طبیعت دیدنی و بکر برسید. در باغ «شیخ عمر» که در ورودی سمت چپ روستاست،می توانید بقایای قلعه ای قدیمی را ببینید که محلی ها آن را «هُلوخان» به معنای عقاب می نامند که البته در مورد گذشته اش اطلاعات دقیقی وجود ندارد.

در باغ شیخ 

در پالنگان از هتل و مهمانسرا خبری نیست و بهترین راه برپا کردن چادر است.اگر بخواهید نیم روز در پالنگان بمانید،پس از رسیدن به روستا، سراغ باغ های «محی الدین» یا «شیخ عمر» را بگیریدو می توانید با پرداختن مبلغی بین 5 تا 7 هزار تومان روز را در باغ بگذرانید.می توانید در پارکینگ و یا در باغ های پایین دست روستا چادر بزنید.