پیش از اینکه بخواهیم درباره تور کردستان صحبت کنیم بد نیست کمی از خود کردستان بگوییم. استان کردستان که در دامنه‌ها و دشت‌های پراکنده سلسله جبال زاگرس میانی قرار گرفته است. کردستان متشکل از دو کلمه «کرد» و پسوند «ستان» به معنی مکان می‌باشد. پس کردستان به معنای مکان و سرزمین کردها می‌باشد. کلمه کردستان برای اولین بار بطور رسمی در دوره سلجوقی بکار برده شد و از آن پس ثبت گردید. استان کردستان به دلیل زیبایی های طبیعی و همچنین آثار باستانی باقی مانده از دوره های مختلف تاریخی یکی از مناطقی است که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می کند و تورهای زیادی در برای دیدن از این استان برگزار می شود. در تور کردستان به دلیل وسعت و حجم مناطق دیدنی و جذاب زمان بیشتری برای اقامت در این استان باید صرف کرد. مخصوصا اگر تور کردستان و سفر به این استان در فصل دلپذیر بهار و در عید نوروز انجام شود.

جنگل ها

استان کردستان طبیعت زیبایی دارد و یکی از زیبایی های طبیعی این استان جنگل هایش هستند. جنگل‌های‌ استان کردستان‌ در اطراف‌ شهرهای‌ بانه‌ و مریوان‌ واقع‌ شده‌ است و بعد از جنگل‌های‌ شمال‌ کشور به عنوان‌ دومین جنگل اهمیت‌ فراوان دارد.

اورامان

یکی‌ از مناطق‌ زیبای‌ استان‌ کردستان‌، منطقه‌ اورامان‌ است‌ که‌ در شرق‌ مریوان‌ قرار دارد .این منطقه‌ کوهستان‌های‌ زیبا با پوشش‌ جنگلی دارد‌. رودخانه‌ بزرگ‌ سیروان‌ از این‌ منطقه‌ و دره‌ اورامان‌ عبور می‌کند و به‌ رودخانه‌ دیاله‌ در عراق‌ می‌پیوندد.

دریاچه زریوار

این‌ دریاچه‌ که در سه‌ کیلومتری‌ شمال‌ باختری‌ مریوان‌ و از زیباترین‌ میراث‌های‌ طبیعی‌ استان‌ کردستان‌ به‌ شمار می‌آید. آب‌ این‌ دریاچه‌ از چشمه‌های‌ جوشان‌ و رودخانه‌های‌ چندی‌ که‌ به‌ آن‌ می‌ریزد، تأمین‌ می‌شود. درباره‌ این‌ دریاچه‌ افسانه‌های‌ متعددی‌ وجود دارد که‌ مشهورترین‌ آن ها وجود شهری‌ مدفون‌ در زیر آب‌های‌ دریاچه‌ است‌.

سراب وینسار

یکی‌ از چشمه‌های‌ قدیمی‌ شهرستان‌ قروه‌، چشمه‌ سراب‌ است‌ که‌ با آب‌ بسیار گوارا و عالی‌ در داخل‌ روستای‌ «وینسار» از دل‌ زمین‌ بیرون‌ می‌آید. در حقیقت‌ روستای‌ وینسار اطراف این‌ چشمه‌ شکل‌ گرفته‌ است‌. تا حدود سی‌ سال‌ پیش‌ مردم‌ روستا در ماه‌ خرداد (به سبک یونانیان باستان) مراسم‌ شکرگزاری‌ و قربانی‌ برای‌ سراب‌، برگزار می‌کردند. در این‌ مراسم‌ ضمن‌ قربانی‌ کردن‌ گوسفندان،‌ به‌ جشن‌ و شادمانی‌ می‌پرداختند و احترام‌ ویژه‌ای‌ برای‌ این‌ چشمه‌ قایل‌ بودند.