تور یک روزه

راهنمای انتخاب سفر و تور یک روزه اطراف تهران در چند پلان.  با پیشنهاداتی از رودخانه ؛ جنگل و شاید هم کویر.
اگر می خواهید یک روز متفاوت را تجربه کنید این پلان ها را از دست ندهید :)

پلان اول- خربزه و تنازع بقا در تور یک روزه اطراف تهران!

زمانی می‎شد دست خانواده ات را بگیری یک خربزه زیر بغلت بزنی، چیزی برای ناهار در بقچه بپیچی و راهی یک سفر یک روزه شوی. غلو نمی کنیم. همین تجریش و امام زاده صالح (حدود 100 سال پیش) بسیاری از این مهمان‎ها را میزبانی کرده‎اند. 

حالا اما داستان فرق کرده‎است. اگر دست خانوداه‎اتان را بگیرید و به یکی از تفرجگاه های شناخته شده‎ی اطراف تهران بروید احتمالا باید از اصل تنازع بقا بهره بجویید. جمعیت 8 میلیونی تهران که برای فرار از شلوغی و آلودگی می‎خواهد دل به طبیعت بزنند رقیب بزرگی برای شما هستند. 

خربزه را زیر بغل می زنید، دست خانواده را می‎گیرید و آفتاب نزده راهی می‎شوید. متاسفیم. اشتباه کرده‎اید. همیشه ‎ی خدا کسانی هستند که زودتر از شما به مقصد رسیده‎اند و بساط زیرانداز و جوجه خود را هم به راه کرده‎‎اند. بنابراین اینجاست که اصل تنازع بقا وسط می‎آید و هر کس که زورش بیشتر باشد سهم بیشتری از رودخانه و درخت نصیبش می‎شود. 

اگر تاکنون به تنگه واشی سفر داشته اید احتمالا این تجربه را خیلی خوب درک کرده اید. اگر هم نداشته اید عکس یک روز معمولی و یک روز نه خیلی معمولی تنگه واشی را اینجا برایتان می گذاریم تا زودتر درک کنید:  

[[{"fid":"8183","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"تنگه واشی ","field_file_image_title_text[und][0][value]":"تنگه واشی "},"type":"media","link_text":null,"field_deltas":{"1":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"تنگه واشی ","field_file_image_title_text[und][0][value]":"تنگه واشی "}},"attributes":{"alt":"تنگه واشی ","title":"تنگه واشی ","height":"347","width":"349","style":"display: block; margin-left: auto; margin-right: auto;","class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]  

        [[{"fid":"8185","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"تنگه واشی","field_file_image_title_text[und][0][value]":"تنگه واشی"},"type":"media","link_text":null,"field_deltas":{"2":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":"تنگه واشی","field_file_image_title_text[und][0][value]":"تنگه واشی"}},"attributes":{"alt":"تنگه واشی","title":"تنگه واشی","height":"314","width":"458","style":"display: block; margin-left: auto; margin-right: auto;","class":"media-element file-default","data-delta":"2"}}]]

پلان دوم- مصیبت تمام می شود و ما خوشبخت می‎شویم

خب شرح مصیبت را گفتیم. حالا باید راه حل را هم بگوییم. اول بگوییم که مقصد یک سفر یک روزه ( که اصطلاحا تور یک روزه و خاصه در این مطلب تور یک روزه اطراف تهران) گفته می‎شود به نظر ما چه ویژگی ای باید داشته باشد:

1.  نزدیک باشد.

پیدا کردن مقصد نزدیک که سه ویژگی دیگر را داشته باشد این روزها کار بسیار سختی است. مقاصد نزدیک قبلا توسط تمامی گروه‌های اشغالگر تسخیر شده‌اند و بنابراین در نهایت همان داستان تنازع بقا تکرار می‌شود.

2.  بکر باشد.

3.  جاذبه‎ی طبیعی داشته باشد. 

4.  امن باشد.

اینکه بدانیم هر سفری را بدون راهنمای طبیعت‌گردی نمی‌توانیم انجام دهید مهم است. بعضی سفرها را می‌توانیم با یک توانایی جسمی متوسط خودمان برنامه ریزی کنیم و انجام دهیم اما بعضی مقاصد حتما به راهنما نیاز دارند مثل همینتور یک روزه اطراف تهران نظیر  هفت آبشار و لفور 

پلان سوم- بیا بریم کوه کدوم کوه؟

با توجه به ویژگی هایی که گفتیم یکی از پیشنهادهای ما برای سفر یک روزه ( بدون نیاز به راهنما) روستای هرانده است. فاصله ی هرانده تا تهران در حدود 140 کیلومتر است یعنی با یک سرعت متوسط می توانید طی 2 ساعت رانندگی خودتان را به روستا برسانید. البته پیشنهاد ما به شما این است که صبحانه نخورده راه بیفتید تا بتوانید در مسیر جاده فیروزکوه از رستوران های بین راهی هم بهره ببرید. بهترین رستوران های جاده فیروزکوه برای صرف صبحانه رستوران امین و رستوران نمرود هستند. شماره تلفن رستوران نمرود: 76421923 021و موبایل 09121893418 شماره تلفن رستوران امین 76406337 021 و موبایل:  09121433914 است اگر در روز جمعه راهی سفر هستید بد نیست با رستوران تماس بگیرید و حضورتان را اعلام کنید چون ممکن است گروه های گردشگری از قبل جا را رزرو کرده باشند و معطل شوید. 

مسیر رستوران امین: بعد از دماوند، سه کیلومتر بعد از دو تونل جاده، 25 کیلومتر قبل از فیروز کوه

مسیر رستوران نمرود: 10 کیلومتر قبل از فیروز کوه، بعد از روستای هرانده، ساختمان با شیروانی قرمز

اگر بخواهیم در مورد این دو رستوران نظر را به کاربران شبکه های اجتماعی غذا (مثل فور اسکوئر)  واگذار کنیم تفاوت زیادی بین امتیاز این دو رستوران وجود ندارد و تقریبا در یک سطح هستند فقط اگر راهی روستای هرانده هستنید در نظر داشته باشید که رستوران نمرود بعد از روستای هرانده قرار دارد و باید راهی حدود 2 کیلومتر را برگردید و نکته ی دیگر اینکه رستوران نمرود در سمت مخالف جهت جاده (تهران – فیروزکوه) قرار دارد و باید برای رسیدن به آن از عرض جاده عبور کنید. 

امیدواریم هر رستورانی را که انتخاب کردید، با حال خوش و دل سیر به ادامه ی مسیرتان بپردازید.  

بعد از رسیدن  به روستای هرانده و وارد شدن به روستا حتما سری به امامزاده ی قدیمی روستا بزنید که امامزاده یحیی نام دارد. این امامزاده حدود 800 سال قدمت دارد و در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. معماری خاص این امزاده که به شکل یک برج سنگی دایره ای شکل است با تزیینات دوره ی اسلامی هنوز به خوبی حفاظت شده است و با امزاده های کنونی کاملا متفاوت است. امامزاده یحیی در جنوب روستای هرانده قرار دارد و اگر از محلی ها بپرسید به راحتی راه رسیدن به امام زاده را نشانتان می دهند. 

سپس  لازم است از داخل روستا عبور کنید تا به باغات روستا برسید و در حاشیه باغ ها و مسیر پاکوب پیاده روی اتان را ادامه دهید. بعد از حدود نیم ساعت پیاده روی  به دشت بورنیک می رسید که محل مناسبی برای اتراق است. البته صحنه ی این جا کمی دراماتیک است. درخت هایی که از نیمه بریده شده اند و دیگر فرصتی برای ادامه زندگی نخواهند داشت. می توانید در این نقطه ی دراماتیک زیرانداز خود را پهن کنید، کمی استراحت کنید، از سایه ی درختان بید و تبریزیی لذت بروید و یا بروید و در رودخانه ی نمرود آب بازی کنید. 

رودخانه ی نمرود (نم رود) و رودخانه ی قزقان چای که از داخل روستای هرانده عبور می کنند باعث سرسبزی و باروری کشاورزی روستای هرانده هستند. 

در محل اتراق دشت بورنیک این روزها یک ایستگاه خدمات رفاهی هم مشغول به کار شده است. به هر حال اگر می خواهید عضوی از چرخه ی گردشگری پایدار باشید پیشنهاد می کنیم از محلی ها خرید کنید و به آن ها سود برسانید تا همیشه پذیرای گردشگر در منطقه باشند و این چرخه پایدار بماند. تعدادی تخت و آلاچیق چوبی در این ایستگاه که "دهکده غار بورنیک" نامیده شده فراهم است که می توانید برای صرف ناهار هم از خدمات آن استفاده کنید. باز هم پیشنهاد می کنیم برای دریافت خدمات بهتر از قبل تماس بگبرید و هماهنگی های لازم را انجام دهید. شماره موبایل، دهکده توریستی غار بورنیک: 09128155695  و 09126965680 

وجه تسمیه دشت بورنیک غاری است که معمولا روستای هرانده به آن شناخته می شود. غار بورنیک که یک غار طبیعی است (یعنی بدون دخالت انسان به وجود آمده) محلی برای سکونت انسان های پیش از تاریخ بوده است. بنابراین غار از نظر طبیعی و تاریخی اهمیت بالایی دارد. برای اینکه به غار برسید باید حداقل 30 دقیقه کوهپیمایی کنید و البته داشتن تجهیزات اولیه مثل کلاه ایمنی و چراغ قوه برای دیدن حتی دالان اول هم الزامی است. بنابراین ما پیشنهاد می کنیم که عطای غار را به لقایش ببخشید و ماجراجویی های غارنوردی را بگذارید برای یک سفر گروهی با همراهی راهنما و تجهیزات ایمنی. 

اگر دوست دارید پیاده روی طولانی تری داشته باشید و اهلش هستید می توانید در مسیر معروف هرانده تا خمده پیاده روی کنید. این پیاده روی از نقطه ی اتراق حدود 2 ساعت طول می کشد و البته مسیر بسیار زیبایی از تلفیق کوه، رودخانه و باغ دارد. خود روستای خمده هم به خاطر دارا بودن چشمه های آب معدنی از مناطق مورد بازدید گردشگران است. 

بهترین زمان سفر به هرانده از بهار تا پاییز است. شما می توانید از بهار زیبای هرانده با شکوفه های فراونش بسیار لذت ببرید و حتما توصیه می کنیم پاییز هزار رنگش را نیز از دست ندهید. البته این نکته را به خاطر داشته باشید که منطقه فیروزکوه از تهران همیشه کمی سردتر است و شکوفه ها دیرتر از آنچه انتظار دارید باز می شوند. پرونده پیشنهادات تور یک روزه اطراف تهران تا اینجا بسته شد! اما قول می دهم بازهم پیشنهادات جالبی را درسایت برای شما منتشر کنم. 

 یک پیشنهاد تور یک روزه برای حفظ جانتان!

تلاش کردیم که راهنمایی های را با ذکر فوت های کوزه گری! برای تجربه یک سفر شاد و خاطره انگیز در سفر و تور یک روزه اطراف تهران با شما به اشتراک بگذاریم! اما طبیعی است که به عنوان یک شرکت گردشگری فعال و نوآور در زمینه برگزاری تورهای هدفمند از این توصیه واضح هم غفلت نکنیم! که اگر جان و مال خود را دوست دارید! بهتر است با ما سفر کنید! :-)

تور یک روزه ژیوار هر روز با پیشنهادات جدید به روز می شود برای بررسی پیشنهاد امروز از لینک زیر استفاده نمایید:

http://zhiwaar.com/tours/%DB%8C%DA%A9%20%D8%B1%D9%88%D8%B2%D9%87