وقتی از طبیعت گردی حرف می زنیم، از چه حرف می زنیم؟

طبیعت گردی از لغت eco tourism گرفته شده است. کلمه ی eco را در لغت های اکولوژی و اکوسیستم هم شنیده اید که پیشوندی ست که قبل از لغات مرتبط با محیط زیست به کار می روند. توریسم هم که همان گردشگری خودمان است. بنابراین به طبیعت گردی، بوم گردی یا اکوتوریسم  نیز گفته می شود. اما انجمن جهانی طبیعت گردی، در سال 1991 طبیت گردی را اینطور تعریف کرده است:

 

طبیت گردی، سفری مسئولانه به طبیعت است که محیط زیست را حفظ و به رفاه مردم کمک می کند. 

 

طبیعت گردی گرایش نسبتا تازه در صنعت گردشگری ست. محیط طبیی ، معیشت و شیوه های زیست سنتی، چشم اندازها و مناظر زیبای طبیعت، هدف های اصلی و جاذبه های گردشگر پیر این نوع از گردشگری هتند. به منظور پایداری و توسعه این صنعت، حفاظت از محیط زیست و پاسداری از فرهنگ سنتی در اولویت قرار دارد. طبیعتگردان که با انگیزه های خاص خود به نواحی طبیی و بکر کره زمین مسافرت می کنند تجارب سودمندی به دست خواهند آورد. آنان با زمینه های فرهنگی-زیست محیطی، طبیعت هر منطقه و کشور آشنا شده و به دوست داران و حافظان طبیت می پیوندند.

 

طبیعت گردی ممولا دارای یک مفهوم و محتوای فرهنگی و محلی با اهمیت است و انسان را به جامعه باز می گرداند و احساس تعهد به منظور حفاظت از منابع طبیعی و فرهنگ سنتی را در انسان بر می انگیزد. سازمان جهانی گردشگری پیش بینی نموده است در سال 2020 بالغ بر 50 درصد از گردشگران را اکوتوریست ها تشکیل خواهند داد.