تور طبیعت گردی

وقتی از طبیعت گردی حرف می زنیم، از چه حرف می زنیم؟

طبیعت گردی از لغت eco tourism گرفته شده است. کلمه ی eco را در لغت های اکولوژی و اکوسیستم هم شنیده اید که پیشوندی ست که قبل از لغات مرتبط با محیط زیست به کار می روند. توریسم هم که همان گردشگری خودمان است. بنابراین به طبیعت گردی، بوم گردی یا اکوتوریسم  نیز گفته می شود. اما انجمن جهانی طبیعت گردی، در سال 1991 طبیت گردی را اینطور تعریف کرده است:

 

تور طبیعت گردی، تور جنگل، جشنواره برگریزان پاییز

پاییز زیبا ترین فصل برای طبیعت گردی ست. کویر رفتن در این فصل از همیشه بیشتر می شود. زیرا در پاییز آب و هوای کویر بسیار مناسب است. همچنین سفر به قسمت های جنوبی کشور هم در پاییز بیشتر خواهد بود. اما مناطق و جنگل هایی هستند که در بهار و تابستان رونق دارد اما در فصل پاییز بسیار زیبا می شوند. تصویر برگ های زرد و نارنجی درختان انبوه جنگل ها و نم نم بارانی که به صورت گردشگران می خورد و زمین را تر می کند. ژیوار تصمیم دارد این لحظات را در کنار گردشگران بگذراند و ثبت کند. به همین منظور تور هایی را تدارک دیده است که آخر هر هفته به مدت چهار هفته با نام جشنواره برگ ریزان پاییز برگزار می شود. ژیوار هر هفته به یک جنگل و منطقه سفر می کند و خزان زیبای آن منطقه را با گردشگران نظاره خواهد کرد. 

 

تور طبیعت گردی، تور تنگه واشی

از شهر تهران رو به شرق با پشت سر گذاشتن جاجرود، بومهن، رودهنگیلاوند، سربندان، دلیچای و نمرود ۵ کیلومتر مانده به فیروزکوه،رو به شمال میتوان به آبادی بزرگ و سرسبزی موسوم به جلیزجند رسید. رودخانه واشی یا به قولی ساواشی از شمال به جنوب،سرتاسر مراتع این آبادی را در می نوردد و به رودخانه حبله رود متصل می شود. در ۴ کیلومتری روستای خوش آب و هوای جلیزجند به کوه بلند واشی میرسید. در این کوه تنگه ای طبیعی وجود دارد که رودخانه ای از آن عبور می کند و در فصل تابستان پذیرای بسیار از گردشگران داخلی و خارجی است.

 

تور طبیعت گردی، تور کردستان، سفرنامه 1

همچنان در جاده سرسبز مریوان به پیش می رویم و به حرفهای شیرین حسن آقا گوش می دهیم. کنار جاده تعداد زیادی از اهالی، توت فرنگی می فروشند... یک کاسه توت خریدیم و به محض ورود به ماشین از عطرشان سرمست شدیم. از این توتها باید چشید تا معنی واقعی توت فرنگی را مزمزه کرد. از جلوی تابلوی چورننه که گذشتیم، حسن آقا یک خاطره جالب برایمان تعریف کرد. زمانی که برق را به این منطقه می کشیده اند، روستاهای چور و ننه حدود ۳۰۰ متر با یکدیگر فاصله داشته اند. 

 

تور طبیعت گردی، تور کردستان، سفرنامه 2

باعث خوشحالی ست که هموطنان کردمان فرهنگ و سنتشان را به خوبی پاس می دارند. بیشتر جوانان کرد لباس محلی بر تن دارند... بیشتر آقایان. خانمها کمتر لباس کردیمیپوشند... اگر هم بپوشند باز تعدادی شان یک مانتو روی آن به تن دارند. تقریبا تمام دختران جوان، شیک پوش و خوش لباسند... اگر صدای کردی صحبت کردنشان را نشنوید خیلی راحت می توانید در یکی از خیابانهای تهران قدم زدنشان را تصور کنید.  

 

تور طبیعت گردی، تور کردستان، سفرنامه 3

از لذت دور زدن دریاچه مانینجو یا هوان کی یم، به این نتیجه رسیده ایم که در صورت امکان، دور زدن دریاچه، یکی از باید های سفر است. صبح از کارمند هتل پرسیده بودیم چقدر طول می کشد تا با ماشین دریاچه را دور بزنیم. باید تا نزدیکی مرز باشماق می رفتیم و از روستاهای اطراف و باغهای میوه حوالی دریاچه گذر می کردیم. حدود ۴۰ دقیقه راه بود. بعد از دیدن بازار با مبلغ ۱۵ هزار تومان یک ماشین گرفتیم و دور دریاچه را گشتیم. جایتان سبز! بسیار سفر مطبوعی بود. در نزدیکی های مرز وارد روستاهای اطراف شدیم و به گفته راننده فصل رسیدن میوه ها، روزهای جمعه، این مسیر جای سوزن انداختن نیست. برای عکاسی، فقط یک بار ماشین را متوقف کردیم.

 

تور طبیعت گردی، تور اسالم به خلخال، سفرنامه

تور رویایی اسالم به خلخال، مرا بردبه میان ابرها، آسمان آبی، سبزه ها، مه و دخترکان چوپانی که کله سحر به کوه می زدند، گله های گوسفند، عروس ها و داماد های سنی و شیعی که در اسالم و خلخال به قد هم در آمدند و در جشنشان حضور پیدا کردیم. اسالم به خلخال پر است از زندگی. جاده های جنگلی اسالم به خلخال پر از میوه های وحشی بود که باران آن ها را به زمین ریخته بود.

 

پیشنهاد ژیوار:

جشنواره برگ ریزان پاییز ژیوار، ارزان تر از همیشه!

 

تور پاییز