بلوط

بلوط دمگلدار یا بلوط انگلیسی نسبت به دو گونه ی دیگر که در سراسر اروپا منتشر شده است ارجحیت بیشتری دارد. گلهای ماده آن که با یک پایه روی تنه ی اصلی قرار گرفته اند، در طول رشد خود میوه بلوط را به وجود می آورند. برگ های آن با پایه های کوتاه یا بدون پایه اند. معمولا در تمامی نواحی اطراف این پایه ها، قسمت های پهن و گردی به وجود می آید که "گوشک" نامیده شده اند. گونه دوم که بلوط بدون دمگل نامهیده می شود میوه آن فاقد پایه بوده و برگ ها در طول شاخه ها پراکنده شده اند و قسمتی پهن و اصلی ندارند. بلوط پوست سختی دارد . بلوطها درختانی هستند دارای شکل توپر ، حجیم و گسترده با تاجی گنبدی شکل و برگ‌های موج‌دار در لبه ، و همچنین میوه‌ای که درون یک محفظه فنجان مانند قرار دارد. بلوط یک بخش اساسی از نواحی روستایی ما در غرب کشور است که به صورت درخت و درختچه وجود دارد. برگ‌های کنگره‌دار بلوط ممکن است بیضی شکل یا کشیده و باریک باشند. این درختان دارای تنه‌ای بزرگ هستند و با برگ‌های فراوانی که دارند ، در تصفیه هوا و سایه افکنی نقش بسزايی دارند.

 

توسکا

توسکا یک درخت بومی است که تقریبا در همه جا به ویژه در نزدیکی و کنار نهر ها و جویبار ها و رودخانه ها و برکه ها یا مکانهایی که آب قبلا آنجا جاری بوده منتشر شده و رویش میابد. دانه های کوچک با حالت شناوری کم خودشان از راه دریا حمل می شوند و بر روی گل و لجنهای مرطوب به سرعت جوانه می زنند. درخت توسکا دارای پوستی به رنگ خاکستری تیره یا سیاه می باشد که توسط شکاف و شکستگی هایی نامرتب به صورت چهار ضلعی مبدل می شود. توسکا دارای شاخه هایی محکم و پیچیده و قهوه ای رنگ مایل به خاکستری با جوانه های مایل به ارغوانی هستند. مجموعه شاخه ها دارای ظاهری برجسته و متراکم یا به صورت پا جوش در پایه کنده درخت می رویند. همچنین برگ هایش با شکلی اجمالی و گرد شده با کناره دندانه دار و محکم و یک رگه یا شکاف در نوکش در ماه آوریل باز میشوند.

 

 

 

ممرز

ممرز دارای چوب سفید رنگ ، صاف و خیلی با دوام است. چوب این درخت در گذشته پیش از توسعه آهن در یوغ گاوهای نر، محور آسیاب های آبی و بادی مورد استفاده قرار می گرفت. سابقا استفاده اصلی آن در ساطور های قصابی بوده. انتهای شاخه های بلند مجموعه های گوشه دار کوچکی را تشکیل می دهد که قطع آن در برابر برش مقاوم می باشد.