تور هورامان کردستان

شب نخست: ساعت 20:00 از تهران آغاز سفری به یاد ماندنی است به هورامان، سرزمینی باختری در قلب کوه های زاگرس و مجموعه ای از شهرها و روستاهای پلکانی و معروف به هزار ماسوله!

روز نخست، صبحگاهان در شهر سنندج چشم می گشاییم. برای رسیدن به هورامان راه های مختلفی از استان های کرمانشاه و کردستان وجود دارد. اما برنامه ما از جاده سنندج به مریوان ادامه می یابد. مناظر کنار جاده آنقدر چشم نواز و روح نواز هستند که همسفران مبهوت این رویای بهشتی شده اند. صبحانه را در رستورانی سنتی که از قدیم شهرت خاصی دارد صرف می کنیم. پس از آن مسیر را ادامه می دهیم تا در روستای قلعه جی نزدیک مریوان ماشین را ترک بکنیم و پیاده روی روز نخست خود را به سمت هورامان آغاز کنیم. پس از عبور از روستا و گذر از پل و رودخانه، وارد دشتی می شویم که سکوت و صدای انواع پرندگان و رنگ هایش همه در خاطر ما ثبت می شود. پس از آن وارد دره ای می شویم که رودخانه ای زیبا و خروشان با ده ها آبشار کوچک و بزرگ در آن جریان دارد و ما بارها به خاطر بالاتر آمدن سطح آب بخش هایی از مسیر را وارد آب می شویم. در نهایت پس از هشت ساعت پیاده روی به روستای درکی میرسیم که مردم محلی مشغول فعالیت های روزمره خود هستند و کوچکترین اثری از زندگی شهری در آن دیده نمی شود. در قهوه خانه روستا با نوشیدن چای خستگی را از تن به در می¬کنیم. وسیله نقلیه منتظر ماست به سمت روستای کهن هورامان حرکت می کنیم. پس از اقامت در هتل سنگی هورامان شام را که "کلانه" و "دوخه وا" از خوراک محلی و سنتی هورامان است صرف می کنیم. بعد از شام با مرور خاطرات سبز روز نخست به خواب میرویم.

 

 

روز دوم برای رسیدن به مراسم آیینی و باستانی "پیر شالیار" می باید زود برخیزیم و پس از صبحانه رهسپار آرامگاه پیر شالیار شویم که از اهالی خود هورامان و ایران و گاه حتی دنیا علاقه مندانی را به خود خوانده است. پس از این مراسم، به گشت و گذار در روستا می پردازیم و پس از صرف ناهار، عازم مریوان میشویم. آنچه که در سفر های اردیبهشتی به هورامان انتظارش را می کشیم دیدار لاله های واژگون این سرزمین زیباست. گذر از این جاده و جاذبه های آن به راستی به یاد ماندنی است. شب نیز خانه ای محلی را در مریوان تحویل میگیریم و پس از آن در رستوران شام را صرف خواهیم کرد و به سمت دریاچه زریبار خواهیم رفت تا دیداری شبانه از این دریاچه زیبا داشته باشیم.

روز سوم هرچند که شب پیش زریبار را تجربه کرده ایم، اما کرانه های آن و قایق سواری و دیدن وسعت این دریاچه چیزیست که در روز امکان پذیر است. پس از آن دریاچه را به سمت سنندج ترک کرده و ناهار را در رستورانی در سنندج صرف می کنیم و مسیر تهران را پیش خواهیم گرفت.

 

آن چه از سفر باقی خواهد ماند رد پای ما در طبیعت و بی¬گمان خاطراتی خوش یه همراه عکس هایی زیبا خواهد بود.