اکثر ما فیلم "خیلی دور،خیلی نزدیک" را دیده‎ایم. رضا میرکریمی در سال 1383 این فیلم را ساخت و مسعود رایگان با بازی درخشانش در این فیلم، خاطره‌ای به یاد ماندنی از خود به جای گذاشت.شاید خیلی از ما بعد از دیدن این فیلم بود که تصمیم گرفتیم به کویرگردی بپردازیم. کویر با همه رمز و رازهایش در این فیلم متجلی شد و کم‎کم ما را وسوسه کرد که سر از این رازها در بیاوریم.

شاید جالب باشد اگر بدانیم که لوکیشن این فیلم در روستای مصر و اطرافش و قسمت کویری آن، در کویر مصر است. اضافه شدن تور کویر به خصوص تور کویر مصر در سبد  سفر خیلی از ما بعد از دیدن صحنه‎های شگفت‌انگیز از این فیلم بود و شاید بتوان گفت که مردم روستای مصر و روستاهای اطراف بعد از ساخته‌شدن این فیلم تصمیم گرفتند که منطقه خود را برای پذیرش توریست‌های تور کویر مصر آماده کنند.

کویر مصر در قلب کویر مرکزی ایران و در نزدیکی شهرستان‌های جندق و خور و بیابانک در استان اصفهان قرار دارد. وجود اکولوژها و خانه‎های محلی برای اقامت در این منطقه، اقامتگاه‌هایی جالب برای کسانی است که با تور کویر مصر خود را به آنجا رسانده‌اند.

مردم روستای مصر از طریق کشاورزی و دامداری امرار معاش می‎کنند و زعفران از مهمترین محصول‌های آنهاست. البته می‌توان گفت جذب توریست یکی از مشاغل نسبتا جدید در این منطقه است که عده‌ای از مردم به آن مشغول هستند.

مردم این منطقه مثل سایر شهرها و روستاهای کویری ایران، مردمی آرام و صبور هستند که دیدن لبخندشان روی چهره‌های آفتاب‌سوخته، خوشایند است.  زیبایی‌های کویر مصر و حتی جانوران کوچک و بزرگ منطقه، همگی احساس خوشایندی را به انسان منتقل می‌کند. البته باید همیشه حواسمان به خشونت کویر هم باشد. طوفان‌هایی که باعث جابه‌جایی رمل‌ها می‌شود، مثل همان اتفاقی که در فیلم " خیلی دور،خیلی نزدیک" افتاد، ممکن است جان انسان را به خطر بیندازد؛ برعکس گیاهان کویری که کاملا با این طبیعت خو گرفته‌اند و با ریشه‌هایی عمیق، از این بادها و طوفان‌ها جان سالم به در می‌برند.

با خنک شدن هوا شاید بد نباشد که صحنه‎هایی از فیلم " خیلی دور،خیلی نزدیک" را ببینیم، ساک خود را ببندیم و با اولین تور کویر مصر راهی این منطقه اسرارآمیز شویم، سکوت آنجا را جذب کنیم و با دلی به آرامی کویر به منزل برگردیم.

 چرا تور کویر؟