منابع تفرجی انسانی کویر و بیابان:
آن دسته از جلوه های زندگی انسانی در امروز و زمانهای قدیم که در بستر بیابان و کویر جای گرفته است در کنار کنش های اجتماعی سنتی، باورها، آداب و رسوم محلی، بناهای تاریخی و باستانی از جمله جلوه های انسانی مناطق کویری و بیابانی است که از نظر گردشگری با تقاضا همراه است. از مهمترین منابع تفرجی وابسته به انسان در مناطق کویری و بیابانی میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
یادمان های تاریخی و باستانی در بیابان (کاروانسراها و پل ها)، گذرگاه های تاریخی، غارهای با ارزش دیرین انسان شناسی، کاریز (قنات)، زیارتگاه ها و آرامگاه ها، مراسم آئینی، جاذبه های معماری سکونتگاه های انسانی، جلوه های همزیستی انسان با طبیعت، باغ ها و پردیس ها، آب انبارها، صنایع دستی، پوشاک و خوراک محلی، ورزش ها و بازی های محلی، بازارچه ها، چای خانه و قهوه خانه شیوه زیست سنتی مردم، تولید فراورده های گیاهی و جانوری ویژه کویر و بیابان.
تالاب ها، پدیده های خاصی هستند که مشخصاتشان چیزی میان خشکی و دزیاست. این پدیده ها ممکن است همواره دارای آب باشند یا اینکه گاه خشک و گاه آبدار باشند ولی مشخصه اصلی تالاب ها، ماندگاری نسبی آب در آن هاست. برخی تالاب های نزدیک به دریا، با جزر و مد تغییر حالت می دهند. انواع تالاب ها عبارتند از:
باتلاق- زمین های آبدار یا خیس و پر از گیاه و درخت؛
مانداب یا هور- با آبی راکد و باز و گیاهان کوتاه بیشتر از جنس علف؛
خلاش- آبگیری است که رستنی های آن پوسیده است؛
خلنگزار- تالاب هایی که به شکل خارستان هستند؛
لشاب- تالابی نیزاری است که آب آن از گیاه آکنده شده و هوای کمی می گیرد.
تالاب های مصنوعی- برای سیل گیری رودخانه ها و دریاهاست مانند چاه نیمه های سیستان.
آب درکوير:
هنگام حرکت به سوي کوير حداقل به اندازه دوبرابر نياز آب برداريد زيرا تشنگي سريع انسان را از پاي درمي آورد و بدون آب در روزهاي گرم نميتوان زياد دوام آورد.د رمرز شروع تپه هاي شني در کوير احتمال وجود آب هست. راههايي براي جمع آوري و استفاده آب موجود در خاک هست . مردمان کوير براي جلوگيري از عطش ، بجاي آب چاي مي نوشند! از ريشه پر آب بعضي گياهان ميتوان استفاده کرد و وجود گياهاني خاص نشانه وجود آب است. از مصرف غذاهايي که آب زيادي لازم دارندو باعث عطش مي شوند بپرهيزيد.
فعالیت های تفرجی در طبیعت گردی کویر و بیابان:
فعالیت های تفرجی بیابان محدود اما خاص این دسته از مناطق طبیعی است. این فعالیت ها متکی به منابع تفرجی، آب و هوای بیابان و عوارض زمینی است.
شماری از فعالیت های تفرجی ممکن در نواحی بیابانی:
حمام آفتاب، آفتاب درمانی، ماسه درمانی، پیاده روی در بیبان و کویر، دوچرخه سواری در بیابان، موتورسواری با موتورهای چرخ پهن، آفرود، رالی بیابان، اسکی روی تپه های ماسه ای، قایقرانی بادی در بیبان، شترسواری، بازدید از پرورشگاه های شتر، پرواز با گلایدر یا پاراگلایدر، بازدید کویر و بیابان با بالن، بازدید از چشم اندازهای کویری و بیابانی، دیدار از قنات، دیدار از آب انبارها، رصد ستارگان، بازدید جانوران کویری و بیبان در شب، دیدار از درختان دیرزیست، گردش در بیشه های کویری و بیابانی، مشاهده پرندگان آبزی و کنارآبزی، استفاده از رستوران های محلی، خرید صنایع دستی، خرید از بازارچه های محلی، دیدار از بناهای تاریخی و زیارتی، دیدار از جلوه های همزیستی انسان با طبیعت، شکار (با مجوز)، روستاگردی، کوه نوردی.
نکات مفيد ديگر :
*تجهيزات کافي به همراه داشته باشيد مانند:غذا ، چادر ، لوازم بهداشتي ، چراغ قوه ، کيسه خواب ، کفش مناسب ، سوخت ، طناب ، دوربين شکاري ، قطب نما ، نقشه و ...
*از دو يا چند وسيله نقليه استفاده کنيد (بهتر است از نوع کمک دار دوديفرانسيل شاسي بلند باشد) بنزين و لاستيک زاپاس فراموش نشود. بهتر است از عيبهاي جزئي ماشين هم آگاه باشيد.
*آچار و ابزار و چسب به همراه داشته باشيد.(يکي از خرابيهاي رايج سوراخ شدن رادياتور است)
*به همراه داشتن بيل و تخته هاي چوب براي بيرون کشيدن ماشين از باتلاق ، مفيد است.
*به همراه داشتن شکر ، قند يا نبات و آبميوه و هندوانه ميتواند جان شما را نجات دهد! (در مواقع اضطراري ميتوان با مخلوط کردن شکر با آب تلخ آن را قابل استفاده نمود.
*استفاده از عينک آفتابي مخصوصا در درياچه نمک در توقف طولاني در کوير توصيه مي شود.
*در کوير مراقب وسايل الکترونيکي خود باشيد( با داخل شدن ذرات ماسه از کار مي افتند.
*براي نگهداري گوشت در گرماي کوير از قيمه کردن در چربي خودش و يا در مشک ريختن و يا نمک سودکردن استفاده کنيد. (گوشت را به تخته هايي با قطر 3 سانتيمتر تبديل کرده و تکه هاي بريده شده را در داخل نمک قرار مي دهيم بطوريکه نمک تمام سطح آن را بپوشاند.)